Op de helft - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Celine Weideveld - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Celine Weideveld - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Celine

Blijf op de hoogte en volg Celine

12 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyy allemaal,
We zijn nu bijna een week in Genadendal en we hebben al heel veel gedaan. Ik ga jullie vertellen wat we hebben gedaan, en wat we nog gaan doen.
Vrijdag/zaterdag:
De vluchten waren niet heel fijn, veel turbulentie en ik heb niet kunnen slapen, dus ik was best moe toen we na bijna 16 uur vliegen eindelijk aankwamen op Kaapstad. De buddy’s wachtten ons op op het vliegveld en we reden samen met hun, met een oude schoolbus naar Genadendal. Dat duurde 4 uur, terwijl je er met een normale auto 1,5 uur over doet. Het landschap is hier zo mooi, maar de rit had ook minder mooie kanten. Namelijk aan de ene kant van de weg lag het vliegveld, en aan de andere kant zag je de enorme krottenwijk Khayelitsha. Dit is echt enorm schokkend, maar hier kom ik later nog op terug. Toen we bij ons hostel aankwamen hebben we ons gesettled, en hebben we verder niks meer gedaan. We aten pasta Bolognese.
Zondag:
We zijn naar Cape Agula’s geweest. Dit is het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika en daarmee ook het zuidelijkste puntje van heel Afrika. Dit is ook de plek dat de Atlantische oceaan en de Indische ocean bij elkaar komen. We hebben hier in de zee gezwommen en in de verte zagen we dolfijnen. In een strandtentje hebben we heerlijke calamari op. ‘s avonds aten we boboti.
Maandag:
Vandaag hebben we lessen gevolgd op de lokale middelbare school, de Emil Weder High School. Dit was zo anders dan ik gewend ben. Wel zijn de vakken en de lesstof met elkaar te vergelijken maar de manier waarop er les wordt gegeven is zo anders. Uit school zijn we naar het Genadendal museum geweest en daarna zijn we met een groepje wezen zwemmen in het beekje achter ons hostel, daar kun je echt goed zwemmen. ‘s avonds kwamen de buddy’s eten en ze hadden stoofpot voor ons gekookt.
Dinsdag:
We hebben vandaag Rio ontmoet, hij geeft sociale lessen over drugs en geweld en dat soort dingen op basisscholen in arme wijken aan de rand van Kaapstad. Deze onderwerpen zijn een heel groot probleem in deze wijken. Daarna zijn we doorgereden naar Khayelitsha, de krottenwijk. Dit was zo indrukwekkend om te zien, ik had het daar best moeilijk mee. Overal waar je keek zag je golfplaten. Ook hier is drugs en geweld een groot probleem. We reden dwars door de krottenwijk tot we bij een enorm omheind kunstvoetbalveld kwamen. Hier hebben we “fairplayfootball” gespeeld tegen de kinderen uit de townships. Het zogenaamde ‘fairplayfootball’ wil zeggen dat je niet alleen wint door te scoren, maar ook door respect te tonen enzo.
Woensdag:
In de ochtend hebben we lessen gehad, ‘s middags hadden we een sportactiviteit met de hele groep + de buddy’s en daarna ben ik met mijn buddy mee naar huis geweest. We liepen door een hele arme wijk en daar schrok ik heel erg van, maar naarmate we verder liepen werden de huisjes gelukkig iets beter. Ik had het idee dat ze tegenover de andere buddy’s redelijk goed woonde, voor zover je hier goed kan wonen. Alleen haar moeder en jongere broertje waren thuis. Haar zus en vader waren werken, maar het zijn hele lieve mensen. Daarna ben ik nog met wat andere meiden uit mijn groep en onze buddy’s gaan picknicken, dit was ook heel leuk.
Donderdag:
We zijn naar de Tafelberg geweest, wauw! Wat een uitzicht, het was licht bewolkt maar dat gaf ook wel een leuk effect omdat we boven de wolken zaten. Ik heb hier heel veel foto’s gemaakt. Ook was ere en kloof in de berg, en dat gaf een hele mooie echo als je schreeuwde. In het café boven op de berg hebben we met zn allen wat gegeten, ik had heerlijk vers fruit, want dat is zo lekker hier. Ik heb hier een aantal souvenirs, de eerste souvenirs, gekocht. Daarna zijn we doorgereden naar het oude centrum van Kaapstad en hier zijn we naar district six museum gegaan. Daarna zouden we het oude centrum van Kaapstad in gaan maar daar waren rellen aan de hand omdat de president kwam. Daarom zijn we naar Waterfront geweest.
Vrijdag:
Het is nu vrijdag en we zitten op de helft van de reis, de tijd is zo snel gegaan en we hebben al zoveel leuke dingen gedaan, maar er komen nog heel veel leuke dingen aan. Vandaag hebben we vrijwilligerswerk gedaan, of in ieder geval was dat de bedoeling. De plek waar ik met nog een ander meisje heen zou gaan, maar dat zat dicht. Daarna zijn we naar de basisschool geweest waar we lesjes gaan geven. De kinderen zijn allemaal zo schattig en komen je allemaal knuffelen.
Morgen gaan we een boottocht maken.
Mijn tijd in het internet café zit er weer op.
Liefs Celine

  • 12 Februari 2016 - 20:49

    Berdien Weideveld:

    Lieve Celine,
    Wat ontzettend leuk om je reisverslag te lezen! Geweldig dat je het zo naar je zin hebt.
    Ga nog lekker genieten van de tweede week!
    Ik mis je wel hoor! Ben zo nieuwsgierig naar al je verhalen.
    Ik hou van je en een dikke knuffel!
    Liefs mama.

  • 12 Februari 2016 - 20:57

    Kyara:

    Hee Cel,
    Klinkt allemaal heel erg leuk wat je schrijft! Ik kan niet wachten om al je verhalen te horen als je weer thuis bent! Ik mis je wel, hoor. Nog heel veel plezier daar de komende week!
    Liefs, Kiek <3

  • 13 Februari 2016 - 21:53

    Anne:

    Hoi Celine,

    Wat gaaf om je reisverslag te lezen, wat een gave en bijzondere dingen heb je al meegemaakt. Veel plezier nog en we horen graag je verhalen als je weer thuis bent.

    Liefs van Veerle, Sven, Bas en Anne

  • 14 Februari 2016 - 11:46

    Harrie En Winnie:

    Hallo Celine,
    Wat een mooie ervaring voor je om dit allemaal te mogen meemaken en wat leuk dat wij hier op deze manier ook van mogen meegenieten. Veel plezier en alvast een goede thuisreis. Dikke kus. De Besjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Celine

Ik ben Celine Weideveld, ik ben 16 jaar oud en ik zit in 4VWO op het OBC.

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 2984

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 20 Februari 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: